Sunday, June 22, 2008

KRISIS DUNIA!!!


Memandangkan dunia skarang ni banyak huru hara dengan kenaikan harga minyak dan krisis makanan yg melanda kita ni, aku banyak fikir gak. Kenapa? apa? smua le...
Nak ikutkan..smua org taknak benda ni jadi so takkan orang nak wat camtu. Mungkin benda ni takleh dielakkan..mungkin ni angkara yahudi..huhuhu..
Tapi yang pasti kita kena ubah gaya hidup kita. Mungkin kita smua terkejut ngan perubahan ni tapi dalam beberapa tahun akan datang..ni mungkin dah jadi perkara biasa. Macam di jepun dulu..minyak diorang lagi mahal..agak terkejut gak diorang..tapi dalam berapa tahun..smua bley adjust ngan hidup diorang. Kita mesti bleh sedangkan negara lain, minyak diorang lagi mahal. Kira kerajaan kita masih lagi bagi subsidi pada kita untuk kesenangan rakyat.
Jadi benda ni akan mengajar kita, untuk berjimat dan makan seimbang. Secara tak langsung kita jadi sihat.
Lagi bila kita kekurangan tenaga buruh service kutipan sampah di sekitar kita ni. Macam pekerja2 dah makin berkurang gara2 bayaran tak dapat kerana sistem nye smua secara tunai. Kerana minyak diesal juga naik..peruntukan cuma dapat beberapa trip je sminggu. Kalo seperti biasa..kita banyak sampah sarap skitar bandar tapi ada tukang bersih. Skang bekurangnye diorang...ia jugak akan mengajar kita kebersihan dan moral utk buang sampah ditong2 disediakan. Aku perhati gak bbdk kita skang byk ske buang sampah luar tingkap kete la..dalam longkang ar...bila kotor..complain padahal..salah sendiri...
Kita bangga ngan negara kita kononye nak jadi 'First world country' tapi mentality kita masih lagi 'third world'...
Jadi benda ni diharapkan bleh merubah sikap kita untuk menjadi lebih disiplin. Aku pun sedang merubah gaya hidup. Bagaimana pula korang smua??
Fotograph by Nurul Hanim

No comments: