Tuesday, June 17, 2008

MOMENTUM


Dari tajuknye memang la term fizik..tapi aku nak citer pasal momentum idup aku... Tak tau le camne nak start. Mungkin mulanye aku masuk blaja kat UPM masa lepas SPM. Memang aku merosot ar sebab aku tak minat subjek bio, fizik ngan kimia.
Dari situ aku memang nak lari ar dari UPM. Dah le tak minat..buat pe aku waste duit mak bapak blaja. Mungkin tuhan nak tunjuk jalan. Ada la add kat surat khabar pasal kemasukkan intake kedua 2004..pergh..subjek Interior Design plak tu...Pe lagi..aku apply je.. Gi interview..siap ada ujian lukisan..hmm..bab melukis ni aku takde hal sangat..memang hobby dari kecik dulu..Dapat je surat tawaran masuk..aku terus ciaoz dari UPM tu..huhuhuhu
Masuk blaja..tiba la aku di UiTM Perak (Sri Iskandar)..kat situ aku jumpa Muzamil a.k.a BOB (kalo da gelaran bob..mesti orgnye besar ye tak..hehe). Masuk blaja, bbudak dari background power gak le..ada yg da ada experience keje lagi..Memang competition gak le...

Nak aku teruskan ke citer ni? huhuhuhu

masa aku part 1..bleh tahan gak le aku dapat 3 pointer...tapi gila2 ar bbdk batch aku score gak.
Masa part 2..aku da start merosot...aku tak focus..mcm berat je keje2 ni...pointer aku pun jatuh..tapi part 3..aku start naik dalam design...aku pulun latih diri skill2 baru..macam sketching and rendering...And aku start lebih peka pada design sense..mcm practicality sesuatu ruang. Result aku pun naik..3 pointer kembali..Aku tanye diri aku.."adakah ni saat2 kenaikan aku?" "Adakah part2 tu ujian bagi aku? pasni kira ok la?".......hek eleh..tak gak...dalam sem kenaikan aku (siap dapat anugerah studio role-model)...aku ada kantoi satu paper SPEC kelas En. Zulkarnain (bukan aku sorg..ramai gak)...gila ar..pointer tetap 3 pointer...
Nampaknye Momentum aku blum lagi mula...memang satu ujian bagiku...
Nek part4 plak...aku pulun habis cuba nak complete projek first..tak dapat habis..bbdk batch aku pun ada masalah wat..siap hampir gadoh gak ngan lecturer..memang kontroversial gak le..
Aku tak kisah sgt da time tu...aku blaja sendiri wat 3d...kebanyakkan skill2 aku try blaja sendiri..tanye tips2 dari senior gak...pointer aku tetap jatuh...ciss.!!! I HAVE TO DO SOMETHING!!!
Practical Training (05)..Time ni la nama aku nek pasal hal kat Firm...aku berhenti practical kat situ pasal sebab2 yang munasabah..tapi aku dapat pindah ke desa pandan..tempat aku continue aku nye practical training sampai ke hujung sem tu..pasal hal masalah kat firm tu..takyah tanye la..huhuhu memang SEKSA kalo keje situ..huhuhuhu
Time ni la aku rasa momentum aku nek...pointer pun melonjak..sampai aku dapat Anugerah Dekan yang pertama!!!! YESS!!! Memang gumbira la..ahahaha walaupun org kata.."ala practical je..apa susah"...tak kisa la apa org kata..yang penting aku usaha utk dapatkannye!!!
Nek final sem..Memang gila gak la kepala aku...dengan site aku yang agak besar..(terpaksa aku kelentong lecturer yg site tu ngam2 maximum limit requirement)..huhuhu..memang cari pasal ar ngan site besar...ngan 3d dia jadi lembap..modeling pun lembap....tapi aku trus berjuang le..sebab da final kan...i have nothing to loose.. Time hujung2 gak aku kena food poisoning..siot..sminggu gak aku sakit merana..tapi aku tetap wat keje dalam keadaan yg kureng meng enakkan..adoi adoi adoi... Akhirnye aku berjaya gak dapat lagi satu Anugerah Dekan!!! yes..masuk yang kedua...

Ternayata momentum aku da mula sejak part5 diploma...sampai aku tamat ngan anugerah dekan..huhuhu..memang cukup hepi le..selama ni aku ingat ...aku seorang yg average je..aku wat hal aku di dunia dan imaginasi aku...mcm2 benda aku leh nampak tapi cuma nak menyampaikannye agak susah...Sekarang aku baru habis semester 05 sarjana muda (aku sambung blaja..hehe) ..momentum aku masih berterusan...Aku dapat Anugerah Dekan yang ketiga berturut-turut....

Adakah momentum ni akan bekekalan? (world is full of suprises)..takut jadi zaman2 kejatuhan plak nanti...kawan2 smua ngan family..doakan kejayaan ku..memang dunia ni byk dugaan tapi kita kena tabahkan diri utk menempuhinya...(korang biasa dengar ayat tu..tapi ni dari experience aku sndiri)..mungkin tak cukup lagi utk jadi teladan..tapi aku dapat rasa sipi2 gak le...cuma aku harap momentum ni dapat aku teruskan sampai ke hujung hayat..tak kisa la..dari segi belajar ke, career aku ke... aku nak momentum kebahagian di dunia dan akhirat (insyallah)..

No comments: